شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
گزارش ویژه دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۶:۰۳

تغییر پارادایم در صنعت حفاری؛ مروری بر شکل‌گیری چاه‌های DUC

ایران دریلینگ: به طور متعارف یک چاه ابتدا باید حفاری شود و سپس عملیات تکمیل روی آن صورت گیرد تا آماده تولید شود. (جزئیات بسته به چاه می‌تواند اساساً متفاوت باشد.) عملیات تکمیل در یک چاه متعارف نفت شیل شامل فرکینگ است، یعنی شکافت زمین با استفاده یک سیال برای افزایش تولید. به شکل معمول، چاه‌ها با فاصله کمی پس از حفاری شدن، تکمیل می‌شوند تا تولید از آنها صورت بگیرد و پروژه سریع‌تر به جریان نقدی ورودی برسد. در نفت شیل آمریکا ماجرا فرق دارد.   در زمان افت قیمت نفت، از آنجا که قراردادهای اجاره دکل (که برای حفاری مورد نیازند، ولی برای تکمیل الزاماً نه) طولانی بودند، بسیاری از شرکت‌های E&P در نفت شیل آمریکا به حفاری ادامه دادند تا از زمان باقیمانده اجاره دکل استفاده کنند. لذا تعداد زیادی چاه حفاری شد، بی آنکه تکمیل شوند و به تولید برسند. این کار ضمناً به آنها اجازه می‌داد زمین خود را با چاه‌های نیمه‌آماده بیشتر به خریداران احتمالی بفروشند و از این محل درآمد کسب کنند. (کسب‌وکار نفت خشکی در آمریکا عمدتاً خصوصی است.)


  نمودار نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۴ که قیمت نفت در اوج بود بیش از نصف چاه‌ها کمتر از دو ماه پس از حفاری وارد مدار تولید می‌شدند، اما در ۲۰۱۷ تنها یک‌چهارم اینطور بودند. در مقابل در سال ۲۰۱۴ از هر ۲۵ چاه تنها یک چاه بود که حداقل پنج ماه پس از پایان حفاری به تولید نرسد، اما در ۲۰۱۷ از هر پنج چاه یک چاه اینگونه بود. به طور خلاصه صاحبان چاه‌ها ترجیح می‌دادند دیرتر چاه خود را به تولید برسانند. نتیجه آنکه اولاً ارتباط سرراستی بین تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا (که آمارش را هر هفته در اخبار می‌شنویم) و تعداد چاه‌های نفت و گاز (که تولید نفت آمریکا را رقم می‌زنند) وجود ندارد. توجه کنیم که عمده تولید یک چاه متعارف شیل ظرف چند سال اول صورت می‌گیرد و نه مثلاً بیست سال، لذا برای حفظ تولید باید مرتب چاه حفاری شود. (برخلاف چاه‌های متعارف).

نتیجه دیگر آنکه تعداد زیادی چاه داریم که حفاری شدند و تکمیل نشدند ( Drilled but Uncompleted یا به اختصار DUC) ولی می‌توانند به سرعت (ظرف چند روز)، بدون نیاز به دکل حفاری و با هزینه حداقل ۳۰ درصد کمتر از حفاری یک چاه جدید به تولید برسند. الان تعداد چاه‌های از این نوع در آمریکا بیش از ۸۰۰۰ حلقه است. (برای اطلاع بیشتر کلمه DUC را در کانال سرچ کنید.)  اما چرا باوجود افزایش نسبی قیمت نفت، تعداد چاه‌های DUC کماکان افزایش یافت؟ دلیل اصلی اینکه پارادایم حفاری در نفت شیل به تدریج تغییر کرده و شرکت‌های E&P مثل یک کارخانه تولیدی متعارف عمل می‌کنند. تعداد زیادی چاه، معمولاً از یک محل حفاری می‌شوند و بعد به فروش می‌رسند یا در زمان خاصی عملیات تکمیل آنها صورت می‌گیرد. در بهینه‌سازی این کار، صورت‌های مالی شرکت‌ها، پیش‌بینی قیمت نفت، ملاحظات مهندسی، نرخ خدمات حفاری و .... همگی موثرند.



  کد خبر : 2621
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :